
O tym, że alkohol ma wpływ na zdolność do kierowania autem, nie trzeba nikomu przypominać. Wiele osób nie wie jednak, na czym on dokładnie polega, a także jakie konkretnie czynniki sprawiają, że wsiadanie za kółko po alkoholu jest naprawdę niebezpieczną decyzją. W poniższym artykule przybliżamy, jak alkohol wpływa na kierowcę, a także przypominamy o obowiązujących w Polsce przepisach i karach za ich nieprzestrzeganie. To informacje, które powinien posiadać każdy kierowca!
Wpływ alkoholu na zdolność prowadzenia pojazdu – co musisz wiedzieć?
Aby uniknąć ryzykownych decyzji, warto wiedzieć, jak alkohol wpływa na kierowcę. Przede wszystkim prowadzi do spowolnienia czasu jego reakcji, co zwiększa ryzyko spowodowania wypadku. Przyczynia się do tego również osłabiona zdolność do podejmowania szybkich decyzji oraz umiejętności trafnej oceny sytuacji na drodze. Do tego dochodzą trudności w zakresie koordynacji ruchowej, które mogą być odczuwalne na przykład podczas skręcania czy hamowania. Kierowca ma zaburzoną zdolność do oceny odległości, w jakiej znajdują się przedmioty, przejawia problemy z koncentracją, a także utrzymaniem pojazdu na wyznaczonym pasie.
Wpływ alkoholu na prowadzenie pojazdu przejawia się ponadto w trudności w dostosowaniu prędkości jazdy. Wynika to z jednej strony z faktu, że procenty dodają kierowcom odwagi, z drugiej zaś z tego, że powodują zawężenie i często zamazanie pola widzenia. To, w jaki sposób alkohol wpływa na widzenie przez kierowcę, ma bardzo ważne znaczenie. Już przy 0,1 promila alkoholu w organizmie wydłuża się czas spostrzegania, a przy 0,3 promila widzenie przedmiotów w oddali staje się pogorszone. Wraz ze wzrostem stężenia alkoholu w organizmie spada ostrość widzenia, a także adaptacja oka do ruchomych świateł i ciemności.
Wpływ alkoholu na prowadzenie pojazdu – ważne statystyki
To, w jaki sposób wypity alkohol wpływa na widzenie przez kierowcę, jest szczególnie istotne, jeśli weźmiemy pod uwagę, że 90 procent informacji, które do niego docierają, to informacje wzrokowe. Warto podkreślić, że to właśnie na nie procenty wpływają w pierwszej kolejności. Szacuje się, że 0,5 promila alkoholu we krwi przekłada się na obniżenie zdolności kierowcy już o 20 procent, jednak zdolność do prowadzenia pojazdów zaczyna się obniżać już przy stężeniu 0,08 promila.
Jazda po alkoholu jest przyczyną 40 procent śmiertelnych wypadków samochodowych w USA. Jeśli zaś spojrzymy na polskie statystyki z 2023 roku, zobaczymy, że zatrzymano wówczas prawie 93 tysiące nietrzeźwych kierowców, co oznacza, że około 250 osób dziennie podejmowało decyzję o jeździe autem po spożyciu napojów wyskokowych. Pijani kierowcy w 2023 roku spowodowali 1600 wypadków, które dla 251 osób zakończyły się śmiercią, a dla ponad 1700 – skutkami zdrowotnymi o różnym nasileniu.
Jak alkohol wpływa na kierowcę? Jazda po spożyciu napojów wyskokowych a polskie przepisy
W Polsce dopuszczalny limit stężenia alkoholu we krwi plasuje się na poziomie 0,2 promila. Jeżeli alkomat wskaże wynik w zakresie 0,2-0,5 promila, mamy do czynienia ze stanem po spożyciu alkoholu, natomiast powyżej tej granicy – ze stanem nietrzeźwości. W pierwszym przypadku mówi się o wykroczeniu, w drugim zaś o przestępstwie. Kierowca prowadzący pod wpływem może spodziewać się kary finansowej, zakazu prowadzenia pojazdów mechanicznych, naliczenia punktów karnych, a nawet ograniczenia wolności. Wymiar kary jest uzależniony od kategorii popełnionego czynu, jego okoliczności i konsekwencji, a także tego, czy sprawca jest recydywą.
W 2025 mają wejść w życie różnorodne zmiany w przepisach dotyczących kierowców, między innymi w zakresie dopuszczalnego limitu alkoholu we krwi. Ma on obejmować początkujących kierowców niezależnie od wieku, w przypadku których poziom stężenia alkoholu powinien zawsze plasować się na poziomie 0,0 promila. Ma to związek z tym, że prowadzenie pod wpływem jest potencjalnie bardziej niebezpieczne w przypadku niedoświadczonych kierowców. Oprócz tego świeżo upieczeni posiadacze prawa jazdy będą się musieli liczyć z innymi limitami prędkości niż pozostali uczestnicy ruchu drogowego.